Noutati juridice

Al catelea citititor esti?

ITI PLACE? FII ALATURI DE NOI CU UN LIKE!

6 aprilie 2011

LEGALITATEA RIDICARII MASINILOR PARCATE NEREGULAMENTAR




Este un subiect la moda zilele astea și, sunt convinsa, ca cel puțin  10% dintre persoane au trăit pe propria lor piele aceasta măsura. Pentru asta m-am decis sa va spun ceea ce sigur nu cunoașteți încă.



Care este temeiul legal al ridicarii?

Pai, în conformitate cu OUG 195/2002, privind circulația pe drumurile publice, la art. 64, se spune asa:

1) Politia rutiera poate dispune ridicarea vehiculelor staționate neregulamentar pe partea carosabila. Ridicarea și depozitarea vehiculelor în locuri special amenajate se realizează de către administrațiile publice locale sau de către administratorul drumului public, după caz.
2) Contravaloarea cheltuielilor pentru ridicarea, transportul și depozitarea vehiculului staționat neregulamentar se suporta de către deținătorul acestuia.
3) Ridicarea vehiculelor dispusa de politia rutiera în condițiile prevazute la alin. (1) se realizează potrivit procedurii stabilite prin regulament"

Dupa cum se arata evident prin textul de lege, respectiv art. 64, alin. (1)   "ridicarea și depozitarea vehiculelor în locuri special amenajate se realizează de către administrațiile publice locale sau de către administratorul drumului public, după caz"

 Deci, rezulta exclusiv ca ridicarea și depozitarea vehiculelor se va face de către administrațiile publice sau de către administratorul drumului public și nu de firmele particulare.
Este foarte adevărat ca, în raport de alin. (2) din același articol cheltuielile aparțin in mod direct deținătorului vehicolului, însa acestea, din interpretarea textului de lege, rezulta fără echivoc ca se fac venituri la bugetul de stat și nicidecum la vreo firma particulara....

Acum, analizând în profunzime cadrul legal, legile în vigoare au dat totuși dreptul firmelor de a se angaja contractual cu autoritățile administrației locale, însa, acestea nu pot percepe în nume propriu plățile serviciilor, căci, cum spuneam, art. 64, alin. (1) din OUG 195/2002 lasă sa se înțeleagă ca acele costuri de ridicare și depozitare SE FAC BANI LA BUGETUL STATULUI, tocmai prin împuternicirea data de legiuitor autorităților administrative și nu firmelor private.

Ce înseamna asta, mai pe românește?



  1. Este ilegala ridicarea și depozitarea vehiculelor de firme particulare, în nume propriu. Adică firma X îți ridica tie mașina și o depozitează pe teritoriul ei.
  2. Este ilegala orice taxa de depozitare și ridicare emisa de firma X către tine, deținătorul de vehicul. Astfel ca nu exista nici obligația de plata atât timp cât nu exista vreun contract intre cele doua părți, ceea ce este absolut firesc. Chiar și dacă aceste firme invoca anumite Regulamente, aceste Regulamente sunt și ele ilicite pentru ca în temeiul art.124 alin. 2 din OUG 195/2002, (Ordonanța care reglementează aceasta procedura ca si sancțiune - respectiv parcare neregulamentara) se prevede ca „în termen de 30 de zile de la data publicării, Ministerul Administrației și Internelor va elabora regulamentul de aplicare a prezentei ordonanțe de urgenta, care se aproba prin hotărâre a Guvernului.”

    Prin urmare, acest Regulament de care ar putea face vorbire firmele respective nu este un regulament oarecareci un act aprobat exclusiv prin Hotărâre de Guvern.

    In momentul de fata, in vigoare este Hotărârea de Guvern nr. 1391/2006 care, însa, nu dispune în ce privește procedura de ridicare a autovehiculelor. Faptul ca pana in acest moment Guvernul nu a reglementat aceasta procedura, asta nu înseamna ca autoritățile publice locale sunt îndreptățite sa procedeze la adoptarea unui astfel de regulament căci fără îndoiala își depășesc in mod vadit atributiile, intrand intr-un domeniu unde competenta de reglementare apartine exclusiv Guvernului.

    Așadar, aceste asa zise și potențiale "regulamente" adoptate de consiliile locale sunt nule de drept, fiind adoptate cu depășirea atribuțiilor consiliilor locale. In plus, ele sunt nule și din perspectiva faptului ca acorda dreptul de a proceda la ridicarea și depozitarea vehiculelor unor persoane private, ceea ce contravine OUG 195/2002, asa cum arătam mai sus.

    Mai mult, exista chiar si o alta perspectiva prin care putem analiza acest subiect și anume prin principiul vinovăției (ca intenție directa) și principiul dublei sancționări.

    Pai... Daca avem puțin curiozitatea si analizam o secunda prevederile Ordonanței nr. 2/ 2001, privind regimul contravențiilor, aflam ca,
    Art. 1
    (...) Constituie contravenție fapta săvârșita cu vinovăție, stabilita si sancționata prin lege, ordonanța, prin hotărâre a Guvernului sau, după caz, prin hotărâre a consiliului local al comunei, orașului, municipiului sau al sectorului municipiului București, a consiliului județean ori a Consiliului General al Municipiului București. 
     
    Acum dacă Administrația locala nu și-a respectat obligația de a asigura un număr corespunzător de locuri de parcare se mai poate considera vinovăția ta pentru ca ți-ai parcat mașina în fata adresei de domiciliul? Sau serviciului? Sau a magazinului de interes general? Apreciază singur. 

    In plus, în sistemul nostru de drept exista bine statuat un principiul potrivit căreia pentru o fapta nu se pot aplica doua sancțiuni. Adică... întâi primești amenda, pentru parcarea nelegala, apoi primești puncte de penalizare și ulterior ești obligat sa achiți contravaloarea unor servicii pe care nu le-ai contractat. Ce părere ai despre asta?

    Acum...deși nu as numi-o veste buna, căci, după cum am arătat, este o măsura absolut nelegala (și ma refer la depozitarea si ridicarea vehiculelor de firmele private) pentru sectorul 1 al Bucureștiului s-a emis un comunicat astăzi prin care se anunța scăderea cu 50% a aberantei taxei. Il puteți vizualiza aici: http://www.legestart.ro/stire-Se-reduce-taxa-ridicarea-ma-c8-99inilor-parcate-neregulamentar-2375.htm.

    Ce trebuie sa mai stii?

    Avand in vedere ca masura ridicarii si depozitarii masinii tale de catre firmele X nu poate face obiectul art. 64 din OUG 195/2002, indiferent despre ce anume Regulamente vor vorbi ele, este important sa cunosti ca orice avarie, zgarietura sau orice alt prejudiciu (fizic sau moral) pot face obiectul si a unor cereri de despagubire, conform art. 998-999 din Codul civil.

    Cu alte cuvinte, te poți duce și cu bani acasă. Dar mulți știu, putini cunosc...

    Termenul de reacție nu trebuie sa depășească 15 zile de la data primirii procesului verbal, dar știai asta, ca ți-am mai spus.

    Acum, după ce ai citit prezentul articol, vei știi ce sa faci dacă te trezești victima acestor situații nelegale. Si nu uita sa consulți un avocat, pentru ca numai asa ai garanția ca vei câștiga lupta

    Succes maxim!



    4 comentarii:

    1. Doamneeeeeeeeee ca bine mai ziceti! In pana mea ca nu va stiam acum 2 luni, ca asa ma-s fi batut cu spagarii aia, ceva de speriat! Auziti? Dar daca e vreodata, pot sa contactez? Vb foarte serios! Silviu Ghenea

      RăspundețiȘtergere
    2. Domnule Ghenea, daca aveti nevoie de sprijin juridic oricand. Desi sper sa nu va mai loviti de intamplarea cu masina.

      RăspundețiȘtergere
    3. Am un prieten care se judeca cu firma asta din aceeasi cauza.

      RăspundețiȘtergere
    4. Pentru Dorin Stroe. Succes maxim. Sa nu ii ierte. Sigur are mari sanse sa castige. Poate i-am mai dat si lui ceva idei.

      RăspundețiȘtergere

    AI O INTRABARE? ADRESEAZ-O AICI!
    Reguli inainte sa ne scrii:
    - Citeste cu atentie articolul
    - Citeste Regulamentul Site-ului
    - Nu folosi prescurtari sau abrevieri de genul mn, dak, adik, dc, etc
    - Nu folosi litere mari si incearca sa adresezi o intrebare coerenta.
    - Limiteaza-te la maxim 6 randuri, spatiul nu ne permite sa publicam povestile mai lungi si vor fi eliminate

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...