Noutati juridice

Al catelea citititor esti?

ITI PLACE? FII ALATURI DE NOI CU UN LIKE!

19 ianuarie 2014

CE FACEM DACA NU NE PERMITEM TAXA JUDICIARA DE TIMBRU?

Dragii nostri, traim vremuri din ce in ce mai grele si toate in preajma noastra, contrar asteptarilor, lucrurile devin mai dificile si mai costisitoare. Precum probabil cunoasteti, din 29.06.2013, Legea taxelor de timbru s-a modificat substantial, taxele pentru cererile adresate instantelor de judecata majorandu-se chiar si cu 10%-20%, chiar daca veniturile populatiei sunt aceleasi sau, mai rau, au scazut substantial pana la extinctie, pe fondul unei piete sociale in cadere libera (si mai rau, fara semne clare de revenire). Unii specialisti ai timpurilor aprecieaza ca aceasta majorare, cat si modificarea Codului de Procedura, duc la ingradirea dreptului la justitie, altii, din contra, ovationeaza modificarea si o considera necesara, pe fondul devalorizarii financiare a banilor. Cert este ca, pro sau contra, taxele de pornire a unui proces sunt mai mari si poate, uneori, inaccesibile omului de rand, fiind constrans sa renunte la dreptate din motive financiare. Daca in articolele anterioare am vorbit despre onorariile unui avocat, cat si despre cat ne costa in 2014 taxa de timbruastazi sa vorbim despre ce putem face in cazul in care nu ne permitem taxa judiciara de timbru, cat si in ce cazuri putem beneficia de reduceri, esalonari sau amanari la plata acestor taxe.

Asadar, conform art. 42, s.u. din Ordonanta 80/2013, privind taxele de timbru judiciar, aflam ca persoanele fizice pot beneficia de scutiri, reduceri si esalonari sau amanari la plata taxelor de timbru. Chiar daca nu stiati, aceasta facilitate exista din anul 2008, sens in care, prin OUG 51/2008, M, privind ajutorul public judiciar, li s-a dat posibilitatea celor ce intrunesc anumite conditii, sa beneficieze de anumite exceptii de la taxele de timbru.

Prin urmare, dreptul de a cere reducere, esalonare, amanare sau scutire de la plata acestor taxe se naste prin OUG 51/2008, cat si prin OG 80/2013. Totodata, odata cu Noul Cod de Procedura Civila, intrat in vigoare din 15.02.2013, instantele au obligatia de a va incunostiinta, in cadrul fazei preprocesuale, despre aceste drepturi.


1. Cine si in ce cazuri se poate beneficia de aceste facilitati?

Conform art. 42 din OG 80/2013, aflam ca pot beneficia de acest drept:
- persoanele fizice
- persoanele juridice - daca se afla in stare de lichidare sau dizolvare si/sau in cazul in care instanta apreciaza ca, pe baza cererii formulate si a documentelor doveditoare, persoana juridica si-ar putea afecta in mod semnificativ activitatea societatii. (caz de exceptie) sau are bunurile indisponibilizate ( sechestru, executare silita, etc)

Facilitatea se aplica pentru toate cauzele civile, comerciale, administrative, litigii de munca, etc, cu exceptia cauzelor penale.

Important: Masura stabilita de instanta, privind scutirea, reducerea, esalonarea sau amanarea de la plata obligatiilor, se poate dispune separat, sau impreuna cu alta forma. De exemplu, se poate accepta reducerea taxei de timbru, impreuna cu amanarea platii si/sau cu esalonarea acestor datorii.


2. Care sunt conditiile necesare pentru a beneficia de aceste drepturi?

Conditiile necesare pentru a vi se acorda acest drept trebuiesc intrunite in totalitate. Daca un singur criteriu nu este indeplinit, cererea poate fi respinsa. 

Prin urmare, atat OG 80/2013, privind taxele de timbru, cat si OUG 51/2008, privind ajutorul public judiciar, se indica urmatoarele conditii:

  • un venit mediu lunar, pe fiecare membru al familiei, pe ultimele 2 luni inainte de formularea cererii, de 500 lei 
  • daca solicitantul detine sau nu venituri din alte activitati comerciale sau individuale (alte job-uri part-time, chirii, arenzi, drepturi de autor, samd)
  • daca solicitantul are in intretinere alte persoane
  • daca solicitantul inregistreaza sau nu datorii la bugetul local sau de stat
  • daca costurile procesului ar produce estimativ o inrautatire a situatiei financiare a solicitantului, prin scaderea costului vietii (de exemplu i-ar afecta in mod semnificativ cosul zilnic de produse necesare vietii, alte obligatii/rate, samd)

In acest sens, instanta poate solicita in probatoriu orice inscris sau lamurire necesara pentru a stabili necesitatea aplicarii acestei facilitati. 

De regula, din practica noastra, cat si din practica instantelor, cererile de acordare a acestor drepturi se pot dovedi cu:

  • Adeverinta de salariu, sau dovezi de somaj, pe ultimele 3-6 luni, anterioare cererii
  • Certificat fiscal emis de Autoritatea Fiscala de care apartineti din care sa rezulte situatia taxelor, impozitelor si/sau amenzilor
  • Certificat de atestare fiscala, din care sa rezulte veniturile declarate de solicitant pe ultimele 6 luni
  • Contracte bancare de credit sau alte imprumuturi financiare, cu rate lunare
  • Dovezi privind existenta sau inexistenta unor persoane in intretinere (de ex. hotarari de divort, cu incredintare de minor si plata pensiei alimentare)
  • Dovezi privind existenta unei executari silite prin poprire de conturi pe numele solicitantului, sau a familiei acestuia (sot-sotie/copii pana la varsta de 18 ani)
  • Dovezi privind situatia firmei solicitante - insolventa (certificat de grefa), lichidare (declaratie din partea administratorului judiciar sau a administratorului societatii, ori dovezi de la Registrul Comertului, etc)

Nota: Aceste documentatii pot fi completate si cu alte dovezi, in masura in care acestea exista.


3. Care este procedura acordarii si cand formulam cererea?

Inca de la inceput trebuie sa stabilim ca analiza cererii si a documentelor, precum si solutionarea acesteia apartin in exclusivitate instantei de judecata investita sa judece procesul respectiv. 

Prin urmare, facilitatea se analizeaza si se stabileste, in baza unei cereri de acordare a acestor drepturi. Cererea se formuleaza in scris, de catre cel ce este dator a plati taxa de timbru (de regula reclamantul) si se depune la instanta care judeca procesul, in dosarul respectiv. La cerere se vor anexa documentele doveditoare, dintre cele enumerate mai sus, in original.

Ulterior depunerii cererii si a documentelor, instanta poate sa admita sau sa respinga cererea formulata, caz in care, taxa se poate scuti, reduce (si va stabili cuantumul reducerii), esalona (si va stabili numarul de rate, maxim 24 de luni, maxim 12 termene de judecata) sau amana la plata (si va stabili termenul de amanare), sau, din contra, se va respinge, caz in care taxa datorata ramane neschimbata, cu obligatia urgenta de a va conforma platii acesteia sub sanctiunea anularii cererii ca netimbrata si scoaterea dosarului de judecata de pe rol. 

Cand formulam cererea? Cererea pentru acordarea facilitatilor la plata taxei judiciare de timbru se poate formula prin cererea de chemare in judecata sau cel tarziu pana la primul termen cand este datorata plata taxei. 

Judecata cererii se face in camera de consiliu, fara citarea partilor, iar incheierea se comunica solicitantului la domiciliul indicat, prin grija instantei. Daca sunteti nemultumiti de solutia data, puteti formula reexaminare in termen de 5 zile de la comunicare.


Succes!
AVOCATUL MEU
Av. Alina VEZUREANU

0 COMENTARII:

Trimiteți un comentariu

AI O INTRABARE? ADRESEAZ-O AICI!
Reguli inainte sa ne scrii:
- Citeste cu atentie articolul
- Citeste Regulamentul Site-ului
- Nu folosi prescurtari sau abrevieri de genul mn, dak, adik, dc, etc
- Nu folosi litere mari si incearca sa adresezi o intrebare coerenta.
- Limiteaza-te la maxim 6 randuri, spatiul nu ne permite sa publicam povestile mai lungi si vor fi eliminate

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...