Noutati juridice

Al catelea citititor esti?

ITI PLACE? CONVINGE-NE CA MERITA SA MERGEM MAI DEPARTE! DOAR UN LIKE!

7 iulie 2011

VREAU SI EU SA-MI FAC O FIRMA!

Mirajul ideii de a fi propriul tau sef. Sa fii patron. Nu vinzi, nu cumperi, nu faci nimic, dar iti place ideea de patron. Iubesti munca si ai sta si 8 ore uitandu-te la altii cum muncesc... Sau ai gasit o oportunitate deosebita, o idee geniala care crezi ca ar prinde... Orice este posibil! Vrei sa iti faci si tu o firma si nu prea stii ce inseamna, cum se face, ce presupune... Hai sa-ti explic despre asta, asa... pe intelesul tutuor.


Legea 31/1990, M, privind societatile comerciale vorbeste despre mai multe tipuri de firme. SRL, SA, in comandita simpla sau pe actiuni... Deoarece cea mai des intalnita forma de organizare a unei activitati este SRL-ul (adica Societate cu raspundere limitata) am sa vorbesc astazi despre aceasta.

1. Ce este S.R.L.-ul? Ce presupune un S.R.L.?

SRL-ul este o forma de organizare a unei societati, alcatuita dintr-unul sau mai multi asociati, care, impreuna, pun in comun un patrimoniu (capital social) si isi aleg un obiect de activitate.



2. Ce conditii trebuie sa indeplinesc sa pot fi asociat intr-un SRL?

Nu iti cere nimeni nicio conditie speciala. Doar sa fii persoana majora, adica sa ai varsta mai mare de 18 ani.

3. Ce raspunderi am daca imi deschid un SRL?

Raspunderile (obligatiile) si nu ale tale, ci ale firmei sunt acelea legate, in primul rand, de plata taxelor si impozitelor aferente activitatii, de depunerea in termen a declaratiilor fiscale, bilanturilor, balantelor, rectificativelor, TVA-ul, samd .

O alta raspundere apare in relatiile cu tertii. Corectitudinea si cinstea serviciilor prestate, plata la termen a furnizorilor de bunuri si produse cu care lucrezi, plata salariilor si impozitelor aferente acestora la termenele convenite cu angajatii. 

Asadar... raspunderile sunt aceleasi ca de zi cu zi. Acelasi lucru il faceai si cand erai un simplu cetatean. Firma trebuie privita ca o noua persoana, ca un cetatean cu drepturi si obligatii, ca si tine, omul de rand.

4. Care sunt avantajele unui S.R.L.?
  •  asociatii raspund in limita aportului la capitalul social, subscris si varsat. Asta inseamna cu patrimoniul firmei si nu cu bunurile proprii.
  • capitalul social actual este modic - 200 de lei
  • asociatii pot decide, fara limita, cate coduri CAEN (obiecte de activitate) pot sa declare si le pot modifica oricand
  • exista doua optiuni pentru plata impozitului trimestrial: 3% impozit pe venit  sau 16% impozit pe profit (microintreprinderi)
  • pot alege daca se declara platitori de TVA la infiintare sau asteapta sa atinga pragul minim al cifrei de afaceri de 119.000 RON (cel mai adesea)
5. Care sunt dezavantajele unui S.R.L.?
  • pot opta pentru microinteprindere (impozit pe venit de 3%), caz in care sunt obligati, in termen de 60 de zile de la nastere, sa isi angajeze un salariat
  • pot opta pentru microintreprindere daca nu au cifra de afaceri mai mare de 100.000 EURO, 
  • pot opta pentru microintreprindere daca nu presteaza urmatoarele obiecte de activitate: activitati in domeniul bancar; activitati in domeniul asigurarilor si reasigurarilor, al pietei de capital cu exceptia persoanelor juridice care desfasoara activitati de intermediere in aceste domenii; activitati în domeniile jocurilor de noroc, consultantei si managementului; au capital social detinut de un actionar sau asociat persoana juridica cu peste 250 angajati.
  • dubla impozitare a profitului:o data 3% impozit pe venit sau 16% impozit pe profit aferent firmei si 16% impozit pe dividende
  • dividendele se platesc in anul urmator anului in care s-a realizat profitul.

6. Cum infiintez un S.R.L?

Orice firma, si numai un S.R.L., se infiinteaza la Oficiul Registrului Comertului din orasul unde exista sediul. Reteaua birourilor ONRC se gaseste pe site-ul institutiei: www.onrc.ro Aici este locul unde va veti prezenta cu toate documentele intr-un dosar cu sina si un timbru judiciar de 0,3 bani, cumparat de la orice posta.

7. Ce acte imi trebuie sa imi infiintez un S.R.L?
  • dovada disponibilitate denumire. ( te duci intr-o zi la ORC si iti alegi un nume de firma si soliciti rezervarea denumirii. Platesti o taxa de rezervare si pleci acasa cu hartiuta pe care o pazesti bine)
  • actul constitutiv in original, semnat de toti asociatii si atestat de avocat sau autentificat la notar
  • declaratii pe proprie raspundere ale asociatiilor - originale - atestate de avocat sau autentificate la notar
  • declaratie pe proprie raspundere a administratorului - original - atestata de avocat sau autentificata la notar
  • specimen de semnatura al administratorului - original - autentificat de notar
  • dovada varsarii capitalului social - in original
  • copii acte identitate asociati si administrator
  • dovada de sediu - contract de vanzare-cumparare, comodat, inchiriere, donatie, samd.
  • dovada atestarii sediului - luata de la ANAF
  • declaratiile tip pe care le luati de la ORC, ghiseul informatii: declaratie privind vectorul fiscal, declaratia privind lipsa activitatii la sediu, etc.
Asa ca, te inarmeeeeezi cu muuuuulta rabdare si dai fuga la ORC cand este totul in dosar. Repet: muuuulta rabdaaareeee.

Alte detalii despre obiceiuri si datini le afli acolo. Desi e aceeasi procedura, sunt multe capete care le aplica. Intelegi ce vreau sa zic. :)

8. Cat costa sa imi fac o firma?

Asta da intrebare... oameni buni... costurile de infiintare cresc de la zi la zi, asa ca am sa va spun, estimativ, cat costa ultima data cand am avut un astfel de drum:
  • taxa de disponibilitate denumire                                     - era vreo 60 de lei, ti-o da in 2 ore
  • taxele de depunere dosar si alte taxe de publicare          - erau parca vreo 560 de lei
  • redactarea/atestarea actului constitutiv si a declaratiilor - vreo 250 de lei
  • specimenul de semnatura                                                - cam 60 de lei 
Sa zicem ca ai ajunge pe la 1.000 lei. Cel mult. Dar mergi singurel sa nasti firma. 

9. Ce ar mai trebui sa stii?

Dupa ce ti-ai depus dosarul astepti 2-3 zile pana iti ies actele. Acolo vei primi un bonuletz, ca cel de benzina. Ai maaaare grija sa nu-l pierzi! Altfel va fi foarte greu sa iti poti ridica actele cand sunt gata.

Dupa ce ai actele te poti duce sa iti faci stampila. Mica, mare, rotunda, patrata, rosie... alba, cum doresti tu. E primul tau act de dispozitie :)
Apoi dai fuga iute la ANAF-ul de care apartii cu sediul si intrebi stimatele doamne de pe acolo ce declaratii trebuie sa depui, la infiintare.

10. Ce impozite sunt si cat face?
  • pai ai avea impozitul de 3% sau 16%, depinde ce ai ales. Eu stiu ca acum, mai de cand cu criza, s-a eliminat varianta cu 3% sa se faca iar bani multi la buget, asa ca pana cand se ridica interdictia, o sa ai doar 16% din profit, si 16% din dividente, anual.
  •  Mai sunt si altele, sigur, dar pentru asta iti intrebi contabilul. E jobul ei asta cu taxele, nu pot sa il fur.
Apoi, fericirea vine lunar, la salarii. Uite cam cat plateste o firma pentru un angajat: 

20.80% contributie la fondul de pensii(CAS)
5.2 % contributie la fondul national unic de sanatate (CASS)
0.5% contributie la fondul de somaj
0.85% contributie pentru concedii si indemnizatii
0.25% contributie la fondul de garantare pentru plata creantelor salariale
0.1-...% contributie de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale in functie de codul CAEN al activitatii principale declarate.

la care se adauga:

10.5% contributie individuala de asigurari sociale (pensii -CAS)
5.5% contributie la fondul national unic de sanatate (CASS)
0.5% contributie individuala pentru somaj
16% impozit pe veniturile din salarii
banuti care se vor retine lunar din salariul angajatului, ca fond de contributie proprie.

Asa ca acum, dragi salariati cu probleme cu sefii si cu demisia, incercati sa intelegeti putin ca nu e usor sa plateasca boss-ul inca un salariu, nu? Si poate, macar pentru eforturi, o sa va respectati preavizul la demisie, da?


Si gata! Big boss, acum pun-te pe treaba! Nu mai sta! Ca impozitele cuuuurg deja! Ce zici? Iti mai arde sa fugi in concediu? Eu nu cred... Tu ce crezi?

Multa bafta in afaceri!
Am zis.

70 de comentarii:

  1. Buna ziua,
    E prima data cand intru pe blog-ul dvs. insa din prima m-ati cucerit cu informatiile pe care le oferiti PE INTELESUL TUTUROR. Ultima parte cred ca e cea mai importanta :)
    Am citit acest articol si am inteles cum e cu realizarea unei firme. Am rugamintea daca se poate sa realizati si un articol in acelasi sens pentru PFA. As vrea sa le compar in paralel pe cele doua prin prisma avantajelor/dezavantajelor. De asemenea as dori sa stiu si punctul dvs. de vedere: PFA sau SRL? Ce credeti ca este mai ok pentru un startup.
    Va multumesc pentru articolele abordate si scrise pe inteles intregii populatii.
    Alex

    RăspundeţiȘtergere
  2. Pentru Alex: sa stii ca si eu ma gandeam sa scriu un articol despre PFA-uri. Sa vad cum am timpul liber sa il incropesc. Eu sunt adepta SRL-ului. :) Ai mai multa credibilitate, o imagine mai buna, impozite si taxe sunt aceleasi... deci mare sfaraia cu PFA-ul nu este. Singura diferenta este din punct de vedere al hartogaraielor. La PFA sunt mai putine nebunii ca la SRL. Dar alte beneficii nu sunt. E aceeasi mancare de peste, ca sa zic. Multumesc si eu pentru ganduri. Te mai astept :)

    RăspundeţiȘtergere
  3. Va multumesc pentru articol, foarte interesant si de folos!

    RăspundeţiȘtergere
  4. chiar foarte interesant bv

    RăspundeţiȘtergere
  5. Dl. Avocat, va multumesc pt. informatiile foarte de folos si prezentate pe un ton foarte ok (ca pt toti...) si chiar imi este foarte de folos ce am gasit aici. Sper sa mai afisati si alte lucruri sau mici trucuri de care lumea nu prea stie (sau nu ajunge sa se documenteze pe partea juridica) si care ne pot fi de folos noua "boss-ilor" care vrem si noi sa realizam ceva.Mersi si "succese" si dvs. in continuare.

    RăspundeţiȘtergere
  6. Buna ziua,
    Foarte la obiect, sunt bune informatiile am si eu insa o intrebare. Merita sa mai faci inca o firma in conditiile in care mai ai una ... doar ca sa treci anumite servicii pe ea si bineteles ca sa usureze plata la tva a primei firme? Specific faptul ca facturarea s-ar face direct catre cienti nu catre prima firma. Va multumesc anticipat, pentru raspuns

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Motivele legate de oportunitatea deschiderii unei noi firme le stie numai patronul. (plata TVA, rulaje, management... etc) prin urmare nu pot sa imi dau cu parerea fara sa cunosc bine clientul si nevoile acestuia. Insa, ce pot spune este ca s-a dovedit in practica ca este mai ieftin sa faci o firma noua, decat sa o modifici pe cea veche si asta vb exclusiv din punct de vedere al taxelor de registru. Mai mult nu imi pot spune parerea, din considerentele pe care le-am aratat mai sus.( e ca si cum ai intreba un alt medic daca e ok sa-ti schimbi tratamentul, desi acest nou medic nu cunoaste patologia ta... de ex.)

      Ștergere
  7. Nu sunt adeptul blogurilor, am crezut ca se scriu numai balari pe ele. Dar se pare ca m-am inselat si vreau sa va multumesc foarte mult pentru acest articol.I-ati raspuns unui vitator mai sus ca nu este mare diferenta intre pfa si srl, problema mea ar fi: cum pot scoate bani din firma???Am voie sa ma angajez la propria mea firma? sau va trebui sa astept sfarsitul de an ca sa pot sa scot dividente?
    si ma refer aici la proceduri legale... si nu cheltuieli inventate.

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Inteleg ca firma este un srl. Sa scoti bani din firma in ce sens anume? Sa ii sustragi, sa ii rulezi, sa iti iei sub forma de salariu, etc? Te poti angaja la propria firma, era o perioada interzis, acum se poate din nou. Asociatii au doua modalitati de remunerare: unul este salariul, pe un post x in firma, cu contract de munca si 2 dividendele, care se impart cum ai spus, la sfarsit de an si numai daca firma este pe profit. Astea 2 sunt variantele legale. Practic tu fata de firma ta ai acelasi statut ca orice salariat (daca ai contract de munca) numai ca poti primi si dividende.

      Ștergere
  8. Buna ziua as dori sa intreb si eu ce firma este mai bine sa imi infiintez pentru taxi ...PFA sau SRL?

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Depinde ce vrei tu... in cazul asta poti fi si PFA si SRL. Daca urmaresti o cesiune de autorizatie, ambele forme sunt permise. Insa daca cesiunea vizeaza mai multe autorizatii, SRL-ul este cel ce poate prelua. Insa daca vrei doar sa te inscrii pe listele de asteptare, PFA-ul este suficient.

      Ștergere
  9. Buna.
    Multumesc ptr multele sfaturi si ma bucur ptr ca am ocazia sa vad discutii bine structurate si constructive in acelasi timp, cu o nuanta de simpatie.
    As avea totusi o intrebare: Este permis ca o persoana sa fie in acelasi timp PFA pe norma de venit si asociat(poate chiar angajat) la un SRL?
    Va multumesc!

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Multumesc si eu! Da, nu exista nicio interdictie in acest sens, atata vreme cat statutul PFA-ului nu interzice acest lucru.

      Ștergere
  10. Buna ziua!Va felicit pentru atentia dumneavoastra.Intrebarea mea este daca pot lua legatura cu dumneavoastra pentru mai multe informatii??vreau sa deschid o firma peste ceva timp si vreau sa stiu tot ce trebuie pentru un inceput bun.
    Va multumesc!

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Te rog sa ma contactezi pe adresa de email precizata la Regulament & contact. Te astept acolo!

      Ștergere
  11. Buna seara, vreau sa imi fac o firma de rent a car (cu minim 3 -4 masini dacia logan) am clienti periodic, iar pe viitor ma gandesc la extindere, doresc sa fac un srl. ce parere aveti, dispun de 50.000-70.000 lei, astept pareri

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cu mare placere iti putem oferi o opinie, daca doresti ne poti da un mail sa te programez la o consultanta pe transporturi. Sigur iti va fi util si parerea mea nu poate fi exprimata in cateva randuri.

      Ștergere
  12. Utile informatiile,dar descurajante.In realitate un srl se infiinteaza mult mai usor urmand etapele spuse de dvs.Greul incepe odata cu activitatea propriu-zisa,dar fiecare isi face un calcul inainte;sau ar trebui...

    RăspundeţiȘtergere
  13. De mentionat ca Actul Constitutiv poti sa ti-l redactezi singur si ca este valabil si sub semnatura privata.

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Partial corect: poti sa il redactezi singur, insa nu are valabilitate daca nu este atestat/autentificat de un avocat sau notar.

      Ștergere
  14. De examplu daca doresc sa imi intemeiez o firma de logistica ce acte imi trebuie?

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Pentru infiintarea oricarui tip de firma actele necesare sunt aceleasi. Intra pe site-ul VREAU UN AVOCAT din sectiunea de pe blog - link-uri utile - sus de tot, sub bara de meniu si aflati de acolo ce iti trebuie.

      Ștergere
  15. Buna ziua, felicitari pentru blog.
    Ma intereseaza daca se poate lucra simultam (doua firme diferite ) functie de conducere/adminstrator!
    Multumesc!

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Se poate ocupa simultan functii de conducere/administrare, in conditiile legii 31/1990, insa pentru acest lucru trebuie indeplinite niste cerinte:

      1. firmele sa nu aiba acelasi obiect de activitate
      2. in cazul in care obiectul este acelasi, atunci prima firma angajatoare sa declare ca este de acord cu cel de-al doilea job de conducere/administrare
      3. numai un singur contract de munca poate fi full time.

      Ștergere
    2. Buna ziua,
      As dori sa deschid si eu o firma srl si as vrea sa stiu cam cat ar costa daca va ocupati dumneavoastra de tot.
      Va multumescB

      Ștergere
    3. Informatii detaliate despre costurile infiintarii unui SRL - cu maxim 2 asociati - le poti gasi accesand link-ul VREAU UN AVOCAT pe care il gasesti sub bara de meniu sub numele: CLICK PE LINK-UL DE MAI JOS. Iti alegi pachetul care corespunde nevoii tale din oferta si ne contactezi fie pe site, fie pe adresa de mail din blog.

      Ștergere
  16. Multumesc ptr raspuns!
    Legal este posibil sa figurez angajat la mai multe societati com? (am inteles : un contract full time,dar celalalt?)

    RăspundeţiȘtergere
  17. Buna ziua, doamna avocat,

    Sunt un tanar de 20 de ani, am lucrat ceva timp in domeniul animatiei turistice si acum doresc sa infiintez eu insumi o firma cu activitate in acest domeniu, prestatoare de servicii in hoteluri din Italia sau Cipru. Am cautat pe blog un topic despre o firma in acest domeniu (asa cum prevedeti in regulament dar din pacate, nu am gasit), asa ca mi-am permis sa va adresez o scurta intrebare. Cum spuneam, am intentia sa deschid o firma de animatori turistici, initial cu 6 angajati (inclusiv eu), adica o echipa si cu un singur contract de colaborare la un singur hotel. V-as ruga, daca va permite timpul, sa ma informati care ar fi costurile (impozite, taxe, alte plati) pentru o astfel de firma tinand cont ca as dori ca ea sa presteze servicii in strainatate (dar tot in U.E.). Mai precis de cati bani as avea nevoie pentru inceput si daca, dupa experienta dumneavoastra, se merita sa o deschid in Romania sau altundeva.

    Va multumesc mult,
    informatiile furnizate de dumneavoastra am observat ca sunt totdeauna foarte precise si pe inteles

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. George, acum depinde ce firma iti alegi. Exista si varianta unui SRL debutant (o facilitate adresata tinerilor pana in 35 de ani) care evident ca permite si unele reduceri de taxe de infiintare, impozite, etc. Apoi exista varianta de micro-intreprindere, de asemenea cu o serie de facilitati (cea mai des aleasa de intreprinzatori), sau SRL obisnuit - IMM. Ca sa iti prezint toate optiunile sunt necesare multe randuri, asa ca voi fi succinta, insa te pot programa la o intalnire daca doresti si stam de vorba pe larg. Oricum, ideea generala este ca impozitul este de 16% din venituri sau 3% din profit (micro-intreprindere), pragul de taxe - TVA - depinde de cat de repede il atingi, mai noi s-a ridicat la 65.000 EURO/an, cifra de afaceri- insa se va implementa gradual, momentan tot la 35.000 E/an este si TVA-ul este de 24%, precum stii. Toate costurile astea se datoreaza in timp, nu le dai la infiintare, oricum si sigur ca vei avea contabil si el te poate informa atunci despre obligatiile fiscale. Firma in strainatate... se poate, sigur. Insa ai de indeplinit in UE niste conditii care sigur ca o fac inatractiva - esti obligat sa ai sediu in tara respectiva, sa angajezi pe cineva de acolo sa se ocupe de tranzactii si contracte... sa platesti impozitele aferente statului respectiv.. nu cred ca este o idee buna, te complici rau. Oricum, discutiile sunt destule si te pot astepta la o consultanta. In cateva randuri nu prea pot sintetiza multe. Cu drag,

      Ștergere
  18. Daca vreau sa fac o firma pt piese auto, ce m-ati sfatui sa fac srl sau pfa ? Multumesc anticipat!

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ca PFA trebuie sa ai un document - diploma, atestat, certificat, etc - din care sa reiasa ca ai specializare in piese auto, ori eu una nu am auzit de asa ceva. PFA poti face pentru firme precum: medic, avocat, notar, contabil, taximetrist, tamplar, dulgher... meserii, deci, nu comert. Ramane SRL.

      Ștergere
  19. Buna ziua. Am o intrebare daca ma puteti ajuta. Daca vreau sa am o activitate comerciala, insemnand un mic magazin mixt, am nevoie de un srl sau merge si pfa? Va multumesc mult. o zi buna

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cum ar putea sa mearga un PFA? PFA inseamna un specialist in x domeniu care are posibilitatea legala de a activa singur, cu titlul unei societati, in profesia respectiva. De exemplu: doctor, notar, avocat, contabil, tamplar, dulgher, instalator, samd - deci meserii certificate, calificate si atestate distinct in aria serviciilor. Dvs faceti comert. Cum ati putea face comert ca PFA? Sunteti licentiat in ce anume? Comert cu ridicata? Evident ca operatiunile de comert se fac doar si exclusiv doar printr-un SRL. Prin 2000 exista si varianta "asociatie familiala" insa prevederea nu mai exista de mult timp. Toate actele si faptele de comert, sau actele si faptele comerciale care presupun lipsa unor permisiuni legale interzic PFA-urilor sa se organizeze in comercianti/prestatori de servicii comerciale, samd

      Ștergere
  20. 1. Este legal ca la aceeasi adresa (sediu social deci) sa fie inregistrate 3 SRL-uri cu acelasi cod CAEN, avand acceasi doi asociati?

    2. dac DA, care ar fi sensul unui astfel de demers?

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. 1. da, este legal, in situatia de identitate intre cel putin 1 asociat. 2. nu intelegem "sensul" intrebarii nr. 2, respectiv ce anume vrei sa ne intrebi. Care demers si ce anume te nemultumeste?

      Ștergere
  21. as vrea sa deschid o covrigarie,va rog sa-mi spune-ti ce tip de firma e necesara.multumesc

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. S.R.L-ul este cel mai potrivit si cel mai des intalnit.

      Ștergere
  22. Sarutmana doamna avocat,
    Ma macina de ceva vreme ideea de a infiinta o firma cu activitate pe profil de Cleaning, curatenie profesionala. De cateva zile, scarbit de imprejurari si de faptul ca la varsta de 23 de ani, inginer constructor fiind, accept sa ma intretina parintii, am decis ca voi demara urgent intocmirea unui plan de afaceri si procedeele legale infiintarii firmei, ca sa pot avea cat mai repede activitate concreta de prestari servicii de cleaning.

    Intrebarile mele ar fi multe, dar pentru inceput v-as ruga sa ma sfatuiti ce forma de organizare sa aleg si ce tip de impozitare, 3% pe venit sau 16% pe profit. Stiu ca exista posibilitatea declararii la infiintarea firmei ca aceasta sa fie platitoare sau neplatitoare de tva, cum ar fi indicat pentru situatia mea? Tin sa mentionez ca voi avea cheltuieli debutante destul de mari cu utilaje profesionale, consumabile etc. .

    Va multumesc mult ca mi-ati starnit interesul de a citi tot blogul, si mai ales ca, in urma discutiilor de aici, am avut convingerea ca pot obtine si eu informatii utile de la dumneavoastra!

    O zi frumoasa!

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Intrebarile tale multe isi pot gasi usor raspunsul intr-o intalnire cu un avocat specializat pe infiintari societati comerciale. Pe scurt pot sa spun: cea mai uzitata forma de organizare este SRL-ul. Tu ai 23 de ai, ai putea incerca cu succes un SRL-D. Ai o serie de facilitati si scutiri de impozite si merita sa incepi asa. SRL-D. Impozitarea de 3% este pentru IMM, 16 % este pentru restul - si 3% din venit sau 16% din profit cam tot acolo ajung la sume! Deci e si nu e o mare diferenta - alegerea se face in masura in care crezi ca ai iesi mai ok intr-o forma sau alta - prin urmare asta o stabilesti in intalnirea cu avocatul. Avantajele si dezavantajele TVA le poti afla tot la intalnire, sunt multe aspecte de discutat si formularul nu-mi permite un raspuns prea elaborat. Daca esti interesat noi te putem sfatui atat pe partea legala cat si pe partea de management, astfel ca daca esti din Bucuresti, te asteptam sa ne scrii pe adresa de email din Contact si ne programam o intalnire cu tine.

      Ștergere
  23. Buna seara...Vreau sa stiu si eu de unde iau Cererea de Inregistrare (Original) Trebuie sa o scriu eu? sau de unde trebuie sa o iau

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. De la Registrul comertului sau de pe site-ul lor www.onrc.ro.

      Ștergere
  24. Negoi N. Laurentiu11 noiembrie 2012, 16:41

    Buna ziua!
    As vrea sa infiintez o firma cu activitatea in domeniul muzicii, adica vanzari instrumente muzicale, accesorii etc. Ce tip de firma mi-ati recomanda? Ce tip de impozitare? Ma gandesc cam jumatate din magazin sa fie produse aduse prin furnizor, iar jumatate sa fie tip consignatie. Ce coduri CAEN sunt pentru asta? As vrea sa organizez si mini-concerte, ateliere, pentru asta imi trebuie cod CAEN sau pur-si-simplu permisie din partea primariei?
    Tin sa mentionez ca am 20 de ani si ar fi prima firma deschisa. Beneficiez de ceva "reduceri" sau "oferte" in acest caz?

    Felicitari pentru blogul si postarile dumneavoastra! Trebuie sa recunosc, eram intr-o ceata deplina dar m-ati luminat prin simplitatea explicatiilor. Va multumesc anticipat pentru raspuns!

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Te invitam la o consultanta pentru a iti putea raspunde la toate aceste intrebari. Scrie-ne pe adresa de mail din "contact" sa iti fixam o intalnire.

      Ștergere
  25. Daca contabilul angajat de mine este imputernicit si face o greseala ,cine raspunde de greseala facuta ,cine este tras la raspundere,cine plateste amenda....?Contabilul isi asuma greseala sau eu ca boss?Multumesc!

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Pentru fapta prepusului, plateste comitentul. Asta este pricipiul. Adica: pentru fapta salariatului, plateste firma, deci tu, boss!

      Ștergere
  26. Na bn..miam facut referat de nota 10 ms ...pe baza la ce ai scris ...foarte bine explicat si un copil ar intelege sa isi deschida o firma

    RăspundeţiȘtergere
  27. Foarte util acest articol, va multumesc

    RăspundeţiȘtergere
  28. As dori sa deschid un laborator de tehnica dentara,fiind absolventul unui institut de specialitate si cu numerosi ani munciti in afara.Ce tip de societate as putea deschide avand doi angajati(eu si sotia)entru inceput.Cum pentru o astfel de activitate trebuiesc masinarii scumpe,as dori un sfat.aceste masinarii le.as putea cumpara dupa ce infiintez firma sau inainte dupa care sa le donez firmei? Cu mult respect!un blog foarte bine realizat,pe intelesul tuturor.

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. De cele mai multe ori acest gen de activitate se infiinteaza sub forma unui SRL. Mai puteti opta pentru PFA, cu un angajat - sotia. Insa recomand totusi SRL-ul. Daca in 2-3 luni va decideti sa mariti activitatea, ce faceti? Mai dati iar bani la Registru sa faceti un SRL? Plus ca taxele de infiintare au crescut din decembrie 2012... deci opinia mea ramane SRL, microintreprindere. Nu. Aparatura va sfatuiesc sa o cumparati dupa infiintare, si nu inainte. Donatia nu este o solutie. Mai puteti - daca vreti sa le cumparati inainte - sa o aduceti capital social al firmei - insa asta presupune o expertiza evaluatoare, bani, deci distractie.

      Ștergere
  29. Profesionalismul de care dati dovada e la cote inalte. Imi place blogul dvs, abia acum l-am descoperit.
    Vreau sa-mi infiintez o firma de consult.si manag.in afaceri-cod CAEN 7022.
    Pot trece oricate coduri CAEN, ca activitati secundare?
    Valoarea taxelor la ORC este in functie de nr. de coduri CAEN?
    Va multumesc!

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Activitatea principala este una singura, activitatea secundara este una singura, insa, de regula, daca obiectul principal nu suporta interdictii, poti pune in subsidiar cate coduri CAEN doresti. Valoarea taxelor la ONRC nu este stabilita in functie de CAEN-uri, asa ca poti fi linistit de asta.

      Ștergere
  30. Ca un neinitiat in domeniu, am inteles mare parte din articol si va multumesc ca l-ati structurat in asa fel incat nimanui sa nu i se para ca vorbiti alta limba aici.
    La 20 ani ai mei am toate cunostintele necesare pentru a putea fabrica sisteme audio mult mai bune si mai ieftine decat ce este pe piata in Romania la momentul actual. Problema este ca nu am o diploma care sa dovedeasca lucrul asta, pentru ca bagajul de cunostinte acumulat in domeniul asta mi l-am facut singur, pe internet, "furand" meserie de pe la prieteni mai mari, electronisti sau pasionati, etc. In plus, nu exista scoala la noi in tara care sa te invete asa ceva (o semi-exceptie ar fi facultatea de electronica, unde te invata cate ceva despre circuite integrate s.a.m.d.). Am deja o gama larga de modele proiectate pe care le-as putea produce, zic eu, in masa, deci vreau sa-mi deschid o fabrica, eventual si un magazin(sau un lant de ~) care sa comercializeze produsele gandite de mine. Ce-as putea face in sensul asta? Ce ma sfatuiti? Multumesc anticipat.

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Iti poti face o firma, cel mai indicat, cu obiect de activitate pe ce anume vrei tu sa faci. Te sfatuiesc totusi sa mergi la un avocat si sa te consulti cu el asupra codurilor CAEN, sa nu fi nevoit ulterior sa aduci modificari la actele societatii, caci te vor costa de 2 ori. Succes!

      Ștergere
  31. bunaseara ,vreau sa adresez o intrebare,doresc sa infiintez o firma obiect de activitate magazin piese auto,intrebarea este diploma de electromecanic auto ma ajuta in acest domeniu si in acest caz pe ce as putea merge S.R.L. ori P.F.A.va multumesc.

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ca PFA nu puteti face comert! Prin urmare, daca doriti sa vindeti piese auto, nu va puteti deschide acest obiect de activitate decat ca SRL, situatie in care diploma nu va este de ajutor.

      Ștergere
  32. Vreau sa imi deschid o firma de transport marfa cu o dubita pe care as dori sa lucrez eu la inceput...ma puteti ajuta cu ceva sfaturi pentru acest lucru si cam cat m-ar costa infiintarea ei...
    Va multumesc!!!

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. In primul rand transporturile de marfa trebuiesc autorizate. Licenta de transport se elibereaza de Autoritatea Rutiera Romana pe baza unei documentatii suficiente. Informatiile pe care mi le solicitati sunt foarte multe si nu va pot raspunde prin acest post. Va invitam la o consultanta pentru a putea sta de vorba asupra tuturor aspectelor.

      Ștergere
  33. astfel de articole mi-as dori sa citesc pe blogurile romanesti!
    felicitar!

    RăspundeţiȘtergere
  34. Vreau sa va felicit pentru activitatea si munca depusa pe acest blog, te ajuta foarte mult informatiile pe care le furnizati, dar as avea cateva intrebari pentru dumneavoastra, in legatura cu infiintarea primei firme, cum ma pot adresa direct ? catre dumneavoastra.

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ne puteti scrie pe adresa de email publicata la rubrica "contact".

      Ștergere
  35. Foarte bine si foarte frumos ati explicat.
    Orice munca este dificila la inceput,dar inarmat cu multa rabdare si dorinta n-ai cum sa nu reusesti,va multumesc pt. acest articol si sper ca data viitoare cand va mai accesez blogul vreau sa o fac cu numele de boss!

    RăspundeţiȘtergere
  36. pentru prima oara gasesc un articol bun si pe intelesul tuturor, cu toate detaliile necesare:) Va multumesc! si celelalte articolesunt de un real folos!

    RăspundeţiȘtergere
  37. Buna ziua, intrebarea mea este legata de o firma in care exista doi asociati. Plata impozitelor la stat se face de catre ambele persoane, chiar daca una din ele figureaza cu 5%? este obligatoriu ca ambele persoane sa figureze ore lucrate lunar sau nu? Multumesc

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Sa mai clarificam o data: impozitele sunt datorate de FIRMA si nu de asociati! Deci asociatii, indiferent cat % au din componenta firmei, nu achita in nume propriu impozitele datorate de societate. Asociatii pot fi, sau nu, angajatii societatii, este cu totul altceva, in orice caz, repetam, obligatiile fiscale rezultate sunt datorate de societate si nu de asociati, in nume propriu. Cu exceptia dividendelor, care au un alt regim.

      Ștergere
  38. Bună ziua și felicitări pentru blogul, dar și pentru modul profesionist, dar totodată și relaxat în care comunicați cu cei care vă solicită informatii.
    Aș dori să vă întreb și eu ceva legat de constituirea unei firme, dar nu sunt eu proprietarul acesteia. Am un prieten, cetățean străin cu permis de ședere pe 5 ani, care dorește să își înființeze o firmă, dar nu are o proprietate personală pe numele său, având un contract de închiriere. Frendul meu m-a rugat să îl ajut ca firmaasă să figureze cu sediul pe adresa mea, deoarece pe adresa la care locuiește nu poate face acest lucru.
    Întrebarea mea este următoarea (acum prieten, prieten... dar, s-au văzut n cazuri unde prietenii sau asociații ți-au luat casa și firma și chiar și nevasta).
    Dacă eu voi fi de acord ca firma să figureze pe adresa mea, dar să nu mă implice ca asociat, în ce fel voi fi implicat din punct de vedere legal și în situația în care el nu își va plăti impozitul sau va avea alte probleme legate de firmă, care este raspunderea mea din punct de vedere legal?
    Menționez că nu doresc să devin asociat sau salariat al acestei firme, ci doar să îmi ajut prietenul, dar doar atât timp cât nu voi fi implicat din punct de vedere financiar.
    Vă mulțumesc anticipat pentru răspunsul dumneavoastră.
    Cu stimă,
    R.G.

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Sediul este doar o cladire, o camera, etc, in care firma isi declara birourile/activitatea, locul unde, in caz de control, se pot deplasa organele abilitate (inspectori fiscali, onrc, itm, etc), cat si locul unde vor ajunge toate corespondentele - facturi, scrisori, samd. Implicatia dvs, ca proprietar, este aproape de zero, zic aproape pentru ca, evident, va trebui sa ii inmanati corespondentele, in cazul ca ii parvin, de exemplu. In functie de contractul incheiat (inchiriere sau comodat) el va fi dator sa va achite sau nu o chirie. In rest, mai pe romaneste, fiecare cu treaba lui. In orice caz, eu va recomand sa consultati un avocat inainte de a semna contractul (inchiriere sau comodat) pentru a putea clarifica foarte bine situatiile posibile (daca nu va vrea sa-si radieze sediul, de ex, desi nu mai detine contract valabil, samd). In rest, toate bune.

      Ștergere
  39. Buna ziua Doamna avocat,doresc sa va intreb ce capital trebuie sa ai pt a-ti deschide o firma de curatenie si ce conditii trebuie sa indeplinesti ?? Va multumesc anticipat si complimenti pt professionalitatea si timpul acordat tuturor cu mare educatie..

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Capitalul social este de 200 de lei. Acesta este capitalul minim valabil pentru 99% dintre situatii. Mult succes!

      Ștergere
  40. Felicitari pentru articol.. eu peste 2 luni imi deschid o firma si datorita dumneavoastra am invatat destule

    RăspundeţiȘtergere

AI O INTRABARE? ADRESEAZ-O AICI!
Reguli inainte sa ne scrii:
- Citeste cu atentie articolul
- Citeste Regulamentul Site-ului
- Nu folosi prescurtari sau abrevieri de genul mn, dak, adik, dc, etc
- Nu folosi litere mari si incearca sa adresezi o intrebare coerenta.
- Limiteaza-te la maxim 6 randuri, spatiul nu ne permite sa publicam povestile mai lungi si vor fi eliminate

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...