Dragii mei, ca tot suntem in perioada de Black Friday si a pus pe noi stapanire frenezia cumparaturilor la preturi de chilipir (or asa dorim sa credem..), cat si, mai ales, ii urmeaza Luna Cadourilor fel de fel, consider atat de util pe cat de necesar sa dezbatem impreuna subiectul Garantiei produselor. Acest subiect naste atat drepturi, in seama consumatorilor, cat si obligatii, pe seama vanzatorilor. Insa, cunoastem care sunt, in linie generala, acestea? Stim sa ne protejam investitia, sau, mai mult, cum facem sa asiguram obligatiile? Despre asta vorbim astazi.
1. Ce este un produs?
Conform art. 2, lit. b), din Legea 449/2003, privind vanzarea produselor si garantiilor asociate, aflam ca produsul este un bun material mobil a carui destinatie finala este
consumul sau utilizarea individuala ori colectiva, si, raportat la dispozitiile art. 4. din aceeasi Lege, in aceasta categorie vor intra si produsele ce urmeaza a fi realizate/confectionate sau prelucrate.
Nu va fi un produs, in sensul acestei legi:
- bunurile vandute in urma
confiscarilor, in cadrul procedurii de executare silita sau pe baza unui
alt act emis de autoritatile judecatoresti,
- apa si gazele care nu sunt
ambalate intr-un volum limitat sau intr-o cantitate fixa
- energia
electrica.
- bunurile cumparate prin licitatii publice
Prin urmare, toate bunurile care intra si/sau care fac parte din categoria consum, sub eliminarea exceptiilor, vor fi considerate produse.
2. Ce este garantia?
Conform art. 2, lit. e) orice angajament asumat de
vanzator sau producator fata de consumator, fara solicitarea unor
costuri suplimentare, de restituire a pretului platit de consumator, de
reparare sau de inlocuire a produsului cumparat, daca acesta nu
corespunde conditiilor enuntate in declaratiile referitoare la garantie
sau in publicitatea aferenta
Prin urmare, distingem 2 conditii pentru ca garantia sa intre in efecte:
a) este un angajament gratuit din partea vanzatorului/producatorului
b) survine numai atunci cand produsul comercializat nu corespunde conditiilor asumate
3. Care sunt obligatiile vanzatorului/producatorului?
Cand un consumator a cumparat un produs, legislatia comunitara cere ca produsul pe care acesta îl primeste sa corespunda cu ceea ce el, cumparatorul, în mod explicit sau implicit, a fost de acord sa cumpere, adica cu ceea ce prevede contractul dintre vanzator si consumator. Evident, produsul trebuie sa poata fi utilizat într-un mod normal. Din aceasta cauza, produsele trebuie sa fie în conformitate cu contractul de vanzare-cumparare.
Se presupune ca bunurile de consum sunt în conformitate cu contractul daca, asa cum se mentioneazã în Directiva 1999/44/CE privind vânzarea produselor si garantiile acestora, acestea:
- sunt conforme cu descrierea data de vanzator si poseda calitatile pe care vanzatorul le expune consumatorului printr-o mostra sau model;
- se potrivesc unui scop anume pentru care consumatorul le cere si pe care le-a facut cunoscute vanzatorului în momentul incheierii contractului si pe care vanzatorul le-a acceptat;
- se potrivesc unui scop anume pentru care consumatorul le cere si pe care le-a facut cunoscute vanzatorului în momentul incheierii contractului si pe care vanzatorul le-a acceptat;
- sunt similare produselor de acelasi tip si utilizate în mod normal;
- arata calitatea si performanta care sunt normale la produse de acelasi tip si pe care consumatorul le asteaptã în mod rational, data fiind natura bunurilor prezentata de vanzator, producator sau reprezentant, in special, prin reclama sau etichetare.
- arata calitatea si performanta care sunt normale la produse de acelasi tip si pe care consumatorul le asteaptã în mod rational, data fiind natura bunurilor prezentata de vanzator, producator sau reprezentant, in special, prin reclama sau etichetare.
Aceeasi obligatie a fost preluata in integralitate si de Legea 449/2003, privind vanzarea produselor si garantiilor asociate.
3. Este
agentul economic obligat sa acorde garantie?
In esenta, Directiva
1999/44/CE prevede ca garantiile, in sensul unor operatiuni comerciale voluntare, devin totusi obligatorii pentru cel care le-a declarat
sub orice forma, astfel incat consumatorii sa poata avea o baza juridica in
situatia neindeplinirii obligatiilor prevazute in acestea. Astfel, daca
printr-o reclama sau prin certificatul de garantie se ofera garantie de 5 ani,
atunci aceasta este obligatorie pentru comerciant.
Totusi, spune Legea 449/2003, garantia este obligatorie din
punct de vedere juridic pentru ofertant, in conditiile specificate in
declaratiile referitoare la garantie si in publicitatea aferenta. In acest sens, ca sa fie obligatorie garantia, trebuie sa existe o declaratie referindu-o, conform art. 5 din aceasta lege, adica sa existe declaratia ca produsele sunt conforme descrierii lor si/sau mostrelor indicate, raspund nevoilor clientului cumparator, manifestate de acesta la momentul vanzarii (de ex. acesta solicita o canapea, model x, trebuie sa primeasca o canapea model x), produsul corespunde scopului prezentat (de ex. canapea x), sau detine anumiti parametri tehnici (material utilizat, dimensiuni, tehnologie, etc)
Prin urmare, daca produsul comercializat nu prezinta vreo declaratie referind garantia, sau daca garantia refera doar o anumita parte din produs (de ex. doar tehnologia folosita, sau dimensiunile acceptate) aceasta obligatie de raspundere se poate limita exclusiv la aceasta declaratie. Acest fapt inseamna ca vanzatorul este tinut de garantie doar asupra ceea ce a declarat.
4. Cat dureaza garantia?
Normele legale - Legea 449/2003 - prevad ca garantia generala este de 2 ani de la data livrarii produselor.
Totusi, partile pot conveni la micsorarea acestui termen pana la 1 an de la data livrarii produselor.
Mai trebuie mentionat ca durata garantiei poate fi chiar si mai mare de 2 ani, nefiind strict limitata la aceasta perioada. O garantie mai mare confera o siguranta mai mare produsului respectiv.
5. Este chitanta primita de la magazin suficienta pentru sustinerea garantiei, in lipsa
unui certificat de garantie, semnat si stampilat de comerciant?
unui certificat de garantie, semnat si stampilat de comerciant?
Fiecare stat membru al UE are propriile reglementari cu privire la garantie – daca un certificat de garantie trebuie emis sau nu, daca este suficienta chitanta primita de la magazin pentru a solicita aducerea produsului la conformitate, etc. In România, spre exemplu, pentru produsele de folosinta indelungata se prevede obligativitatea pentru vanzator de a inmana consumatorului, pe langa instructiunile de folosire, instalare, exploatare, intretinere, eliberate de producator, si certificatul de garantie.
Totusi, daca acest certificat nu este eliberat sau nu corespunde rigorilor fizice, garantia se considera oricum asigurata, conform art. 21 din Legea 449/2003.
6. Ce trebuie sa stim?
In cazul in care produsul se defecteaza intr-un termen de 6 luni de la data livrarii acestuia se presupune ca produsul a fost lipsit de conformitate inca de la livrare – prezumtia lipsei de conformitate - , vanzatorul fiind obligat sa demonstreze consumatorului ca produsul nu a fost lipsit de conformitate la predare. Evident ca aceasta situatie se va rezolva fie pe calea medierii, fie prin interventia instantelor de judecata, daca partile nu se inteleg.
Indiferent ca vorbim de perioada de 6 luni sau de cea de 2 ani, în cazul neconformitatii produsului, consumatorul este indreptatit sa solicite:
- repararea sau inlocuirea gratuita, intr-o perioadã rezonabila de timp si fara inconveniente majore pentru consumator;
- reducerea de pret corespunzatoare sau rezolutiunea contractului, daca repararea sau înlocuirea este imposibila sau disproportionata sau vanzatorul nu a efectuat
repararea intr-un termen rezonabil de timp ori fara inconveniente majore pentru consumator;
- reducerea de pret corespunzatoare sau rezolutiunea contractului, daca repararea sau înlocuirea este imposibila sau disproportionata sau vanzatorul nu a efectuat
repararea intr-un termen rezonabil de timp ori fara inconveniente majore pentru consumator;
- rezolutiunea contractului nu opereaza daca neconformitatea este minora.
7. Cazuri particulare.
Daca vorbeam despre produsele finite, comercializate, vizuale, existente sau in curs de comanda, ce s-ar intampla cu produsele efectuate la comanda si dupa specificatiile si gusturile personale ale clientului?
De exemplu: dorim sa achizitionam un bun printat 3D (tehnologie de ultima generatie) sau un calendar personalizat, o brosura, niste carti de vizita, alte materiale tipografice, prin care un client isi configureaza singur produsul, de la A-Z - alege materialul, forma, dimensiunile, caracteristicile, culoarea, greutatea, aspectul finit, samd. Cui ii revine obligatia de garantie, sau, exista garantie asupra acestui produs?
Evident ca, producatorul efectiv (firma care preia comanda si o executa, sub "Bun de tipar") nu va raspunde decat pentru tehnologia folosita - imprimarea 3D, tiparirea, matrita, samd - si nu pentru aspectul final al produsului al carui autor a fost cumparatorul, sau pentru care acesta si-a dat acordul de "Bun de tipar". Prin urmare, daca bunul comandat si configurat dupa placerea clientului nu corespunde imaginii personale create de acesta la momentul plasarii comenzii, nu il va putea tine raspunzator pe producator, intrucat, raspunderea trebuie privita ca o obligatie a propriilor sale erori, nu a altora provenind de la terti. In acest caz, precum si in cazurile similare de "bun de tipar" garantia nu mai apartine producatorului! Orice erori de text, culoare, model, samd, agreate de cumparator la momentul comenzii, exonereaza pe vanzator de la obligatiile de dezdaunare, retur, samd. Producatorul va fi tinut garant doar asupra tehnologiei si a materialelor folosite, conform specificatiilor clientului.
0 COMENTARII:
Trimiteți un comentariu
AI O INTRABARE? ADRESEAZ-O AICI!
Reguli inainte sa ne scrii:
- Citeste cu atentie articolul
- Citeste Regulamentul Site-ului
- Nu folosi prescurtari sau abrevieri de genul mn, dak, adik, dc, etc
- Nu folosi litere mari si incearca sa adresezi o intrebare coerenta.
- Limiteaza-te la maxim 6 randuri, spatiul nu ne permite sa publicam povestile mai lungi si vor fi eliminate